Webinaari toukokuussa 2022: Fonetiikan perusteita monikielisten lasten ja nuorten kanssa työskenteleville

1.4.2022

Ilmainen koulutus jäsenille: Fonetiikan perusteita monikielisten lasten ja nuorten kanssa työskenteleville


Koulutuksessa tutustutaan monikielisten lasten suomen kielen oppimiseen foneettisen tiedon avulla. Foneettinen perustieto auttaa ymmärtämään lapsen normaalia äänteellistä kehitystä. Koulutus perustuu tutkittuun tietoon puheen tuotosta (äänteet, prosodia) ja havaitsemisesta sekä kielten väliseen vertailuun. Lisäksi sovelletaan opittavaa foneettista tietoa KieliVertailu -työkalun avulla.


Kenelle: Koulutus on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita monikielisten lasten suomen ääntämisen oppimisesta. Sisällöt ovat sovellettavissa myös aikuisopetukseen.


Hyödyt: Koulutuksen jälkeen osallistuja osaa tarkastella monikielisen lapsen suomen oppimista foneettisesta näkökulmasta. Osallistuja saa valmiuksia edistää lasten suomen oppimista foneettisen tiedon avulla.  


Sisältö:

  • Puheen tuoton ja havaitsemisen perusteita
  • Lapsi kielen oppijana 
  • Kielten välinen vertailu
  • KieliVertailu -työkalu käytössä

Toteutustapa: Yksi koulutus koostuu kolmesta 1,5 tunnin vuorovaikutteisesta live-webinaarista (Zoom). 

Kaksi saman sisältöistä koulutusta järjestetään kevään aikana (mahdollinen poissaolo on mahdollista korvata toisen ryhmän vastaavalla koulutuskerralla)

  • 1. ryhmä ke 4.5., 11.5 ja 18.5. klo 16.30–18.00
  • 2. ryhmä ti 24.5., 31.5 ja 7.6. klo 16.30–18.00

Kouluttaja: Minnaleena Toivola on filosofian tohtori fonetiikan alalta sekä varhaiskasvatuksen opettaja. Hän työskentelee yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa digitaalisissa ihmistieteissä, humanistisessa tiedekunnassa. Toivola on tutkinut ääntämisen oppimista ja opettamista. Erityisenä kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa on suomea toisena kielenä puhuvien aikuisten ja lasten puhe. 


Ilmoittaudu mukaan 20.4.2022 mennessä!




Ilmoittaudun ryhmään